Zsazsazou, white beach, onze eerste 3 stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Wezel - WaarBenJij.nu Zsazsazou, white beach, onze eerste 3 stagedagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Wezel - WaarBenJij.nu

Zsazsazou, white beach, onze eerste 3 stagedagen

Door: sannevanwezel

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Oktober 2011 | Suriname, Paramaribo

en onze vrije dag vandaag. (titel kon niet langer vandaar dat hij hier staat)

Oeh dit wordt een lang verhaal!

Ik ben gestopt na de dolfijnentour. Die avond gingen we met zijn allen nog de stad in. We begonnen bij het zwembad/bar "Zin". Daar werkt een huisgenoot van ons. Hij is ook gids en met hem kunnen we het binnenland in. Hij is ook diegene met een vogelspin genaamd "Alfie" als huisdier. En ja jongens geloof het of niet.. maar ik heb dat beest vast gehouden en ermee gespeeld! Hij voelt heel zacht als hij over je heen loopt! Hij is wel giftig maar Winston weet bijna zeker dat hij niet bijt. Hij heeft hem uit de jungle meegenomen en hij had meteen een "klik". Grappig hoe hij over zijn spin praat en er mee om gaat. Hij neemt hem ook overal mee naar toe. Écht overal! Maar goed ik had het over het iets anderz. Aangezien hij tourtjes regelt dacht ik, ik moet gelijk proberen een dealtje met hem te sluiten en nadat we wat gepraat hadden kwam hij zelf met het voorstel dat ik voor hem ga werken en dan zelf korting krijg op tripjes. Nou het enige wat ik daarvoor moet gaan doen is mensen werven voor zijn tripjes. Daar zeg ik geen nee tegen! Na afscheid genomen te hebben van Winston en Alfie gingen we door naar Zsazsazou. Een discotheek in Paramaribo. Eerst hebben sommige daar wat gegeten en daarna gingen we naar binnen. Er stonden alleen echt maar 5 mensen op de dansvloer! Maargoed wat tiquila erin en wij stonden er tussen en al snel volgde er mensen. De muziek was heel divers en soms waren de overgangen niet helemaal soepel maar verder was het erg gezellig. Het was niet wat we ervan verwacht hadden in de zin van dat we eruit gedanst zouden worden door die soepele surinamers. Ze stonden namelijk bijna helemaal stil! Maargoed dat mocht de pret voor ons niet drukken en wij gingen wel lekker los. Wel ff wennen want het is hier niet zulke springmuziek als in Nederland. Dus ik heb geprobeert me van me soepelste kant te laten zien. Viel nog niet mee! Maar Glenn (onze enige mannelijke huisgenoot) vond dat ik wel lekker kon dansen. Fjieuw! Ik stond dus niet zo voorlul als ik dacht. En aangezien ik net die deal met Winston gesloten had heb ik maar meteen een nummer gescoord van wat Nederlandse meisjes en jongens. Rond een uurtje of 3 werden we toch best wel een beetje moe en hebben we de taxi naar huis genomen.

De volgende dag gingen we weer om 9 uur weg. Namelijk naar white beach! Met de auto werden we gebracht en het was heerlijk weer. (Eigenlijk altijd hier ;)) white beach is geen echt strand want het is aan de surinamerivier en er zwemmen piranhas. Gelukkig is er een stuk water afgezet met ijzeren netten waar we kunnen zwemmen. We hadden een tentje betaald en hingen lekker in hangmatten te chillen. Af en toe zwemmen, water was lekker warm en lekker bruin :P Tegen 5 5 uur gingen we ff langs de Mac Donalds.. jaja die hebben ze hier ook ken wij wisten die uiteraard snel te vinden :P Vervolgens gingen we ons opmaken om naar een poolparty bij Zin te gaan. Het was niet echt druk maar we waren er met een hele groep en Winston was er ook weer. Ze hadden allemaal ballonnen in het water gegooid dus we hebben ons uitstekend vermaakt. Om half 11 gingen we maar naar huis want iedereen moest maandag naar stage.

Maandag ging de wekker lekker op tijd.. namelijk kwart over 6. Snel opgefrist, ons (toen nog) mooie witte pakkie aan gedaan en toen op naar stage. Mel bracht ons en mooi optijd waren we op stage. Maar het is en blijft suriname dus moesten we een kwartier wachten op mevr. Baboellal om niet bepaald vriendelijk en lang ontvangen te worden. Daarna werden we voorgesteld aan de verpleegkundig directeur en omdat ze het te druk hadden moesten we zelf zuster "Wallece" maar zoeken. Na 10x de weg gevraagd te hebben kwamen we eindelijk bij zuster Wallece aan. Die niet eens wist dat we zouden komen! Nja what ever ik zal jullie dit saaie verhaal besparen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat Milou en ik op interne gaan lopen en Marianne op Gynaecologie en kraam. Daar wisten ze natuurlijk ook niet dat we kwamen dus werden we maar haastig ontvangen. Nou serieus ik keek mijn ogen uit! Wat ik daar allemaal zag.. WTF! Ten eerste ik ben niet de enige zonder ramen want onze hele afdeling heeft geen ramen. De beesten lopen over het bed. Nja en zo kan ik nog heeeeeeel lang door gaan. Wat ik ook erg heftig vond was dat de mensen al heel snel gefixeerd worden en dan niet zo als bij ons met zo'n speciale band maar gewoon met verband aan hun polsen. Én dat mensen met decubitus gewoon op de wonden moeten liggen zonder dat het verbonden word mét die beestjes in bed! Ik kon er echt boos over worden. De verpleegkundige zijn helemaal niet aardig tegen de patienten en de doktoren doen net of ze de patient niet horen als ze wat vragen. En oh ja dit moet ik ook vertellen dat als je aan een zuster vraagt waarom een patient hier ligt ze dat dan niet weten en het op moeten zoeken!! Zo bizar! En nog zo iets.. pas op dag 2 kwamen wij er zélf achter dat er 2 patienten met aids op de afdeling liggen en 1 patient met hepititis C. Niet te geloven, ze zouden zoveel van ons kunnen leren. Ja pff en dan nog zoe iets.. met de patienten zijn ze heel lax enzo maar ik krijg al op mijn kop als ik nog met een beker over de afdeling loop omdat er geen dienblad onder zit! De lakens mogen niet op de grond en moeten in een ton maar ik mag niet met de lakens over de gang dan moet ik eerst die ton halen!! Alsof het verder wel allemaal zo hygienisch en schoon is! Als ze nou eerst een met de patienten beginnen ipv de lakens! In het begin wisten we ook echt niet wat we moesten doen en liepen we maar achter iemands reet aan bang om dan als je wat ging doe je het fout deed :P Gelukkig hebben we nu onze draai al een beetje gevonden en zijn al erg goed in het taakje alle polsen tellen en temperatuur meten van zo'n 40 mensen per dag. Achja dan doen we tenminste iets. Er lopen op onze afdeling ook heel veel zusters in opleiding rond en om dat duidelijk te maken dragen ze allemaal witte sokken tot de knie, een jurk met schort en een kapje van papier :P Heel grappig! Zij zijn gelukkig wel aardig voor ons. Want die afgestudeerde zusters zijn wat minder aardig. 1x maakte 1 zuster zelfs een patient wakker die naakt lag omdat ze nog geen kleding wakker door met een pen op haar tepel te slaan. WTF! Ik kon haar wel een trap onder haar reet geven mja dan zou ik sowieso niet meer terug hoeven komen dus ik heb me maar ingehouden. We hebben ook ff geregeld dat we maar 3 dagen in de week stage hoeven te lopen en dus lekker veel vrij hebben. Heerlijk! Ze hebben hier ook geen airco en dus lig ik liever aan het zwembad (A)

Maandag avond hebben we een soort van rustige avond thuis gehad en Cynthia had voor ons heerlijke spaghetti gekookt :) Beetje gekletst en gezellig gedaan met onze huisgenoten en maar een beetje op tijd naar bed gegaan.

Nja over stage heb ik voorlopig wel genoeg verteld dus verder naar dinsdagavond. Jaja! Onze eerste salsa les!! Super grappig. We kwamen daar aan en ik had een of andere danszaal verwacht. Was het een een overdekt soort van garage ding! Haha en ze waren al begonnen met een soort warming up dus nou ik had er niet te veel van verwacht ondanks dat ik allemaal goede verhalen erover gehoord had. Maar toen we er eenmaal tussen gingen staan bleek die dansleraar echt geniaal! Het was een soort van comedian/dansleraar in een. Heel leuk en grappig dus en we hebben ons maar meteen opgegeven om een maand 2x per week dansles te gaan volgen. En daar waren die stagiaires van Zsazsazou ook toevallig waar ik dat nummer van gescoord had. Na het dansen zijn we uit eten geweest bij een heel sjiek Javaans restaurant waar we heerlijk gegeten hebben! Daarna maar snel naar bed gegaan om weer fris te zijn voor stage.

Woensdag ging ons al weer veel beter af op stage en we hebben te horen gekregen dat we er maar 4 weken gaan lopen en dan op een andere afdeling gaan. Welke weet ik nog niet.
Woensdagmiddag zijn we naar Zin gegaan om met Winston over tripjes te praten en lekker te zwemmen. Daar hebben we 2 rastavrienden van Winston ontmoet die 's avonds gelijk langs wilde komen. Dus wij 's avonds naar huis en ik was nog niet de douche uit toen die gasten er al weer waren! Dus maar meteen naar beneden gegaan en daar had Cynthia heerlijk aardappeltjes, gehaktballetjes met salade gemaakt. Heel chill. Toen de hele avond gechillt met die gasten en 2 huisgenootjes. Rasta 1 (Euforie of nickname Bayo) vroeg of we het liedje kende wat ongeveer zo ging: Er is een rat daar.. K waarschuw niet meer. neeneeneenee er is ook een kat daar.. Haha dat bleek dus: "Kom van dat dak af" te zijn van Peter Koelewijn te zijn. Wij lachen natuurlijk helemaal dubbel. Stel je voor dat een Surinamer dat gaat zingen in de veronderstelling dat hij het goed zingt. Heel grappig! Rond 11 uur konden we onze ogen écht niet meer open houden ondanks de gezelligheid dus zijn we gaan slapen.

Vanochtend konden we éindelijk uitslapen! Heerlijk. Werden alsnog rond 9 uur wakker maar we voelde ons wel lekker uitgeslapen. Toen gingen we om 11 uur naar de vreemdelingenpolitie om ons visum te verlengen maar we waren onze ticket vergeten dus konden we weer op en neer. Gelukkig bracht Mel ons. Daarna zijn we met Winston de stad in gegaan om inkopen te doen voor onze tour van dit weekend. We gaan namelijk vrijdag weg en komen maandag terug en we gaan naar Brokopondo, de brownsberg, jaw jaw, brokopondomeer en stone island. Super leuk! We gaan met 7 huisgenoten dus wordt gezellig. We hebben een hangmat, waterschoenen, klamboe en nog wat dingetjes gekocht om mee te nemen. Daarna gingen we boodschapjes doen en hebben we voor Bayo witte chocola met hazelnoten gekocht omdat hij gister zei dat hij dat zo lekker vond en ze dat hier niet hadden. Nou in de Tulip hebben ze dat dus wel. We zijn meteen doorgegaan naar zin om lekker te zwemmen en de chocolade te overhandigen. Hij was er helemaal gelukkig mee. Vanavond hebben we soep gegeten en gaan we met wat huisgenoten naar havana lounche om te dansen. Ben heel benieuwd naar de surinamers die salsa dansen. Wordt vast heel mooi!

Dus morgen gaan we ons voorbereiden op de trip en daarna het binnenland in! Ik heb er super veel zin in en ik laat jullie weten hoe het was als ik terug ben!

Foto's komen op facebook ik snap niet hoe dit werkt en daarbij kunnen er maar 150 op en heb ik er van de eerste 3 dagen al 65. Ok op een of andere manier staan alle foto's er 3 of 4 keer op maar dat ga ik morgen wel uitzoeken.

Tot snel!

Kus San

  • 07 Oktober 2011 - 08:05

    Anne M:

    Hee San,

    Klinkt echt goed allemaal! Je pakt het lekker snel op zo te horen :) Wel echt naar om te horen hoe ze daar met patienten omgaan, ook moeilijk voor jou als je zo machteloos bent lijkt me. Maar wie weet, misschien kun je ze uiteindelijk toch nog iets leren!
    En bizar van die vogelspin brrr!!

    xxx

  • 07 Oktober 2011 - 12:15

    Geranne Vorderman:

    Hej...ik heb ook meegeholpen met koken hoor! Niet Cynthia alle eer geven;)!!!

  • 07 Oktober 2011 - 14:31

    Freek:

    Leuk verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in suriname

Recente Reisverslagen:

20 December 2011

The last but not least week Su

16 December 2011

Adrenaline weekenden

08 December 2011

Ì´m still in the `honeymoon` phase

04 December 2011

Operatie en Danta Bai

22 November 2011

Back to basic
Sanne

Actief sinds 22 Sept. 2011
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 24406

Voorgaande reizen:

23 Januari 2014 - 23 April 2014

Zuid-oost Azië

30 September 2011 - 30 December 2011

Stage in suriname

07 Januari 2015 - 30 November -0001

Working holiday visum Australië

Landen bezocht: