Leven uit een auto - Reisverslag uit Stanthorpe, Australië van Sanne Wezel - WaarBenJij.nu Leven uit een auto - Reisverslag uit Stanthorpe, Australië van Sanne Wezel - WaarBenJij.nu

Leven uit een auto

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Maart 2015 | Australië, Stanthorpe

Hoi hoi,

Ik vind dat het weer tijd is voor een blog. Zoals de titel het al zegt, we hebben Brisbane verlaten en leven nu vanuit onze auto. Ik vertelde dat we ons ingeschreven hadden in Stanthorpe dus we hebben de omgeving daar verkend, wachtend op een smsje om met werk te beginnen. We begonnen in een klein dorpje genaamd Texas waar iedereen nog in 1958 leeft. Het was erg klein met het ons kent ons idee. Net uit het dorpje konden we gratis kamperen aan een rivier met erg veel ruimte om ons heen. Een prachtige locatie met veel wildlife. Het is hier waar onze nieuwe hobby tot leven kwam, namelijk vogels spotten! Haha ik weet het, het klinkt erg lame maar de vogels hier zijn zo mooi en groot en divers! We hebben dus een boek gekocht om alle vogels te indentificeren. Binnenkort zal er een fotoalbum op fb komen met alle vogels die we hebben gespot en de namen. Daarnaast hebben we daar een maaltijd gemaakt die zo goed was dat het makkelijk in een restaurant geserveerd kon worden! Het was een steak met pepersaus, groenten en aardappeltjes in knoflookboter. Meeste credits gaan naar chefkok Jonnie voor dat!
Na dit mooie rustgevende plekje moesten we toch wat dichter naar Stanthorpe verhuizen omdat we ieder moment opgeroepen konden worden blijkbaar. We vonden een klein simpel gratis kampeer plekje met veel andere backpackers die werkten of wachtende waren op werk.
Helaas is Stanthorpe een gat, er is werkelijk niets te beleven. Dus proberen we ons maar zoveel mogelijk te vermaken met de natuur en onze boeken.

Eindelijk kregen we een smsje en we mochten werken op een wijngaard, druiven plukken. De manager was erg aardig en het werk was best oke. Verdiende 22 dollars per uur en werkten zo'n 6 uur. Helaas was het maar voor 1 dag maar wij waren al lang blij dat we iets hadden.

Op onze vrije dagen gingen we soms naar Girraween national park. Dit is een groot mooi park met iets van 7 verschillende wandelingen. Er zijn enorm veel en grote granieten rotsen daar en een hele boel kangaroes. De uitzichten maken je sprakenloos en je kunt daar ook zwemmen in kleine poeltjes in de rivier. Is wel een beetje eng want het is erg donker en er wonen ook schildpadden in daar. Ons 2e baantje was voor langer termijn, per uur betaald appels pakken. Oef dat is saai werk! Maar makkelijk in de zin dat het indoors is. We werkten 10 uur maar de manager was erg onaardig net als de rest van het personeel. Ze wilden ook dat we de dag erna aardbeien gingen plukken wat per kist betaald zou worden en dat wilden we niet. We willen alleen per uur betaald krijgen want het is allemaal al zwaar genoeg en als ze aardig tegen ons zijn zouden we best bereid zijn om per kist eens te proberen maar dat was niet het geval. We zeiden dat we niet zouden komen voor aardbeien plukken en dat ze ons konden bellen als ze weer gingen pakken.

Het weekend gingen we lekker kamperen aan Leslie Dam. Erg mooie omgevingen en we deden weer een van onze beroemde steaks. Het eten was weer verukkelijk en op het moment dat de zon onder ging kwamen alle kangaroes tevoorschijn. Prachtige plaatjes leverden dit op! De dag erna gingen we naar Brisbane om Alex en Steve weer eens te zien om de dag erna weer terug te gaan naar Stanthorpe. We hadden een overnachting in spider town, dit was een kampeer plaats met enorm veel 2 meter hoge spinnewebben met grote Huntsman spinnen erin. Gelukkig zijn de ze niet gevaarlijk maar erg mooi zijn ze ook niet. De maandag kwamen we weer in Stanthorpe aan en vroegen we of we dinsdag weer op die wijngaard konden werken omdat we wisten dat ze gingen plukken. Het bureau kon maar 1 van ons sturen maar we konden goed met de manager dus vroegen we aan hem of we beide mochten komen en dat was prima. Die ochtend reden we op de snelweg toen ik een enorme spin vlak bij Jonnie's hoofd zag. Ik kon het niet laten te gilen maar gelukkig bleef Jonnie rustig. De spin kroop snel tussen onze voorruit en het frame van de auto. We waren behoorlijk zeker dat het een Huntsman was die waarschijnlijk in onze auto gekropen was in spider town. Later lazen we dat deze spinnen voor ongelukken kunnen zorgen doordat ze opeens op voorruiten kruipen... Oef gelukkig dat Jonnie zo rustig bleef. Dinsdag dus weer lekker gewerkt :).

Die dinsdag lieten we dit het bureau weten en zouden alleen nog maar baantjes per uur aangeboden krijgen. Ze waarschuwden ons dat dit dan wel lang kon duren want 99% van de baantjes was per kist of doos. Aan het einde van dit gesprek zei ze dat ze gebeld was door iemand uit Inglewood met een olijven boerderij wat per uur betaalde. Dit zou ingaan vanaf komende maandag en voor 2 weken zijn 5 dagen per week, 6 uur per dag. Dit klonk perfect voor ons en zeiden onmiddelijk dat we het wilden doen. Nu konden we extra genieten van de vrije dagen die we hadden tot maandag.

In de vrije dagen kon ik mij weer focussen op het nemen van foto's wat ik erg leuk vind en waar ik steeds beter in wordt. Ik ga proberen mijn foto's op te sturen naar een website van de overheid over vogels, kijken of ze er wat mee kunnen. Misschien kunnen ze ze gebruiken in magazines of in ieder geval alleen maar om te zien hoe de vogels zich verspreiden en migreren.
Ook hadden we een klein probleempje met onze auto. We hadden namelijk een klapband! Gelukkig had Jonnie al eens vaker een wiel vervangen dus dat had hij zo gedaan. De dag erna maar meteen een ander wiel gekocht.

Voor het weekend gingen we weer eens naar Girraween National Park, dit keer ook om te kamperen. We bleven daar 2 nachten en de kangaroes waren de hele tijd om ons heen. Ik heb veel gelezen over kangaroes en kan nu zeggen welke welke is. Daarnaast gingen we een wandeling van 10 km doen. Over granieten rotsen naar een heel mooi uitzicht. Het was geweldig! Zo'n mooie wandeling! Helaas hadden we ons niet zo goed ingelezen en bleek het een eenrichtings wandeling te zijn ipv een rondje. We eindigden dus helemaal aan de andere kant van het park, 10km lopen. We hadden 3 opties, de weg terug lopen, een andere weg terug lopen of wachten op iemand en mee liften. De eerste 2 opties vielen al redelijk snel af omdat we geen water meer hadden. We hadden geluk dat iemand zo vriendelijk was ons naar een dichtbijzijnd stadje te brengen. Vanaf daar konden we wel liften dacht hij. We kochten eerst wat water en begonnen toen langs de weg te lopen. Na zo'n 15 minuten werden we al opgepikt door een aardige man van Nieuw-Zeeland die al jaren in Australie werkt. Hij was zelfs zo vriendelijk ons helemaal terug naar de camping te brengen terwijl dat 12km om was voor hem. Zo kwamen we er gelukkig maar goed vanaf! En lesje geleerd.. volgende keer kijken we goed na of het een eenrichtings weg is of een rondje haha.
Toen we terug waren vonden we wel dat we wat wijn hadden verdient en gingen we voor het eerst naar een wijnboerderij hier in Australie. De man was erg aardig en legde ons alles uit over de wijn. Liet ons vanalles proeven, zelfs de wijn die hij net geperst had. We gaan met Pasen misschien daar naar toe, dan heeft hij een evenement met live muziek en wijn proeven.

Zaterdag gingen we alvast richting Inglewood waar we maandag moeten starten. De blog van afgelopen 2 weken op werk zal snel volgen. Dit is weer wel even lang genoeg om jullie bezig te houden ;)

XX Sanne en Jonnie

• 28 Maart 2015 - 01:06

Guy:

Fijn te horen dat jullie ornithologen geworden zijn.
    Dan moeten jullie zeker Costa Rica een keer bezoeken. Kolibries in het wild ! Wondermooie vogels ! Zat vorige week met Ingrid in de sauna en er lag een tijdschrift van National Geographic met de mooiste paradijsvogels ter wereld. Dat geloof je niet, hoe mooi.
    Fijn dat je FT daarstraks.
    Dankuwel voor de reisverhalen en amuseer jullie nog.
    Lekkere steaks in Aistralie ?
    I ❤️ THE T-BONE STEAKS IN California !
    Grtjs
    Guy

• 28 Maart 2015 - 01:06

Guy:

Fijn te horen dat jullie ornithologen geworden zijn.
    Fijn dat je FT daarstraks.
    Dankuwel voor de reisverhalen en amuseer jullie nog.
    Lekkere steaks in Aistralie ?
    I ❤️ THE T-BONE STEAKS IN California !
    Grtjs
    Guy

• 28 Maart 2015 - 11:12

Ilse Van Agtmaal:

Heey sanne,

wat geweldig om te lezen dat je weer aan het reizen bent groot respect! Wel fijn dat je je al werkend erdoor heen kan slepen dat drukt de kosten. Ik wens je nog veel plezier groetjes uit oeganda! (Waar je natuurlijk ook altijd welkom bent)

• 28 Maart 2015 - 11:18

Ingrid:

Super die beschrijvingen van zoveel natuur vogels en kangoeroes die ik kan volgen vanuit mijn luie zetel. Het klinkt of jullie live in nationaal Geografik zitten. Geniet er van hartelijke groetjes Ingrid.

• 30 Maart 2015 - 15:45

Oma Vos:

Hoi Sanne,mooi reisverslag, er is wel veel te zien daar, hopelijk kun je daar een tijd blijven werken. Maar kijk er wel naar uit dat je weer terug komt, groetjes oma en opa.

• 04 April 2015 - 18:59

Annette:

Hoi Sanne,
    Mooi reisverslag, erg leuk om het te volgen hoe het met jullie gaat.
    Fijn dat jullie werk hebben en nog goed betaald ook.
    Daarnaast de mooie natuur en vogels waar je van geniet dat is toch geweldig.
    Wij wensen jullie nog een mooie,gezellige tijd verder
    Groetjes René en Annette

• 13 April 2015 - 09:57

Sanne Van Wezel:

Bedankt voor de reacties allemaal! :)